بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، هم اکنون مشکلات زیادی بر سر راه فولادسازان و صنعت فولاد قرار گرفتهاست. یکی از این مشکلات، زیر ساخت حمل و نقل ریلی در کشور است. پیشبینی میشود که در سال 1404 حدود 700 تن مواد معدنی تولید شود. در سالهای اخیر میزان تولید سالانه مواد معدنی 355 میلیون تن بودهاست.
در شرایط فعلی، در حدود 7 درصد سهم ریلی و 93 درصد سهم جادهای از حمل تولیدات مواد معدنی و صنایع معدنی میباشد. انتظار میرود که در سال 1404 سهم حمل ریلی مواد معدنی به 30 درصد برسد.
بررسیها نشان میدهد که در سایر کشورها، سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد معدنی توسط خطوط ریلی حمل میشود. این موضوع در حالی است که سهم واقعی حمل مواد معدنی توسط خطوط ریلی در ایران تنها ۵ درصد تولید مواد معدنی کشور را در بر میگیرد.
به جهت تحلیل بیشتر این موضوع میتوان وضعیت بودجه سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در زیر ساخت حمل و نقل کشور و اهداف و برنامه دولت برای احداث خطوط ریلی در سال 1404 را مورد بررسی قرار داد.
کشور ایران از نظر طول خطوط ریلی رتبه 21 را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص دادهاست. طول خطوط اصلی ریلی کشور برابر با ۱۳۵۰۰ کیلومتر میباشد. پیشبینیها طول خطوط ریلی را معادل 25 هزار کیلومتر در سال 1404 نشان میدهد.
جهت دستیابی به اهداف افق ۱۴۰۴، طول خطوط ریلی کشور نیاز به رشد سالانه ۹ در صدی دارد و تنها در سال ۱۳۹۸ به سرمایهگذاری ۷/۸ هزار میلیارد تومان نیاز است.
آمارها نشان میدهد چالشهایی در مسیر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد وجود دارد. مهمترین این چالشها را میتوان اکتشافات سنگآهن، زیر ساخت آب و زیر ساخت حمل و نقل ریلی دانست. مطابق با ارزیابیها در سایر کشور های معدنی سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد معدنی توسط خطوط ریلی حمل میشود. این موضوع در حالی است که سهم واقعی حمل مواد معدنی توسط خطوط ریلی در ایران ۵ درصد تولید مواد معدنی کشور را پوشش میدهد.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)